Translate

vineri, 21 iunie 2013

Certificarea, moft sau necesitate?



Acum un an m-am dus la un magazin de bricolaj sa-mi cumpar un raft pentru stocul meu de carti. Mi-am luat unul tare frumos, rotunjit si fara placa la spate, galbui la culoare ca era facut din brad si usor ca un fulg. L-am cumparat pachet, dezasamblat, si l-am insurubat noi acasa, in doi timpi si trei miscari. Intre timp am mai mutat mobila de colo-colo si de fiecare data m-am gandit la avantajele pieselor din lemn adevarat, usor de tras prin casa, ca si aceasta etajera pe care am carat-o singura dintr-o camera intr-alta, fara sa ma spetesc nici un pic.
Va recomand cu multa caldura achizitia mobilierului de pin sau brad, din doua motive. Este usor si deschis la culoare, miroase placut, are un farmec aparte, dar, mai ales, puteti fi siguri ca materia prima nu provine din paduri naturale exploatate ilegal. Coniferele sunt cultivate in plantatii (paduri artificiale), crescute pana la varsta optima (care este mai mica), exploatate si iar cultivate, intr-un ciclu care sa asigure lemn pentru diverse scopuri.

Padurea Glodeasa, o padure semivirgina ocrotita
Cand vorbim insa de lemnul altor specii de arbori, datele problemei se schimba pentru ca la stejar de exemplu, pentru o calitate optima a materialului, varsta de exploatare este pe la 100+ de ani. In acest caz nu se poate sa plantezi stejari si sa astepti 100 de ani ca sa ii tai, ca se schimba o generatie pana scoti ceva profit, trebuie sa gospodaresti cum se cuvine padurile naturale pe care le ai, sa le conservi si sa dispui de niste reguli clare privind managementul lor. Asta este ceea ce se cheama gospodarirea durabila a padurii. In ultimii ani s-a tras un mare semnal de alarma cu privire la defrisari si lemnul ce intra ilegal pe piata, neputandu-i-se dovedi provenienta. Asa ca o serie de mari producatori de mobila si alte produse din lemn din lume (cum ar fi IKEA) au inceput sa faca presiuni pentru reglementarea  intregului proces de exploatare si comercializare a lemnului, astfel incat sa nu mai existe lemn ilegal pe piata. A luat nastere FSC – Forest Stewardship Council, o organizatie ce a pus la punct o serie de standarde menite sa asigure managementul durabil al padurilor. Ideea este ca, in prezent, orice administrator de padure care se respecta si vrea sa-si vanda materia prima, trebuie sa se certifice FSC (un proces asemanator certificarii pe calitate sa zicem), dar cu reguli mai drastice. De fapt este un demers ceva mai complex deoarece aceste standarde au prevederi referitor la protectia muncii, la calitate, protectia la incendii, protectia mediului si a biodiversitatii in mod special. ROMSILVA, patroana directiilor silvice din fiecare judet, a purces pe acest anevoios drum al certificarii. In prima faza s-a facut o identificare a padurilor cu valoare ridicata de conservare, termen generos care a permis protejarea acelor suprafete cunoscute pentru elementele naturale deosebite pe care le adapostesc. Intr-un fel, aceste paduri au primit o garantie ca vor fi conservate. Au fost ceva discutii cu privire la identificarea padurilor virgine, un tip de paduri in care n-a calcat picior de om cum se zice si au putut evolua natural, fiind o adevarata minune stiintifica. WWF-ul s-a implicat serios in aceasta identificare si a atras atentia asupra faptului ca padurile virgine de la noi din tara sunt printre ultimele ramasite din Europa. Pai cred si eu! Ca in majoritatea tarilor europene exista la ora asta mai mult paduri rezultate din plantatii. Cum spuneam mai sus, le taie, iar le planteaza si tot asa... In concluzie, daca vreti sa fiti cu adevarat responsabili, atunci cand cumparati mobila, interesati-va ce politica practica magazinul, daca verifica produsele din punct de vedere al certificarii. IKEA este implicata serios in aceasta problema, deci reprezinta o sursa sigura. Ca sa inchei asa cum am inceput, va voi spune ca la BRICOSTORE, acolo unde mi-am gasit raftul, am vazut si alte piese la fel de frumos lucrate, etajere si un ladoi asemanator lazilor de zestre. Au avantajul ca lemnul este nelacuit si iti da posibilitatea sa-l finisezi cum vrei tu, sa-l vopsesti, sa-l lacuiesti. Eu l-am lasat brut ca mi-a placut cum se vede fibra lemnului.

2 comentarii:

  1. Eu sper sa si aplice legislatia pana nu ajungem ca Spania, Portugalia sau Scotia care au ramas chele la propriu, fara nici un fel de padure. Or mai fi si altii, dar numai de astia stiu eu. si mie imi place lemnul nefinisat. sa miroase a lemn.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Se aplica, iti spun sigur ca silvicii de la noi au obtinut deja certificarea si acum se lupta sa o mentina, deci nu sunt vorbe goale.

      Ștergere

Comentariile la acest articol sunt moderate, nu apar imediat pe pagina.